Nieco ponad 890 nowych samolotów zamówiono podczas zakończonego 53. Międzynarodowego Salonu Lotniczego Le Bourget w Paryżu. Od przeglądu zamówień rozpoczynamy nasz cykl podsumowań Paris Air Show 2019.
Naszym głównym partnerem Paris Air Show 2019 były
Polskie Linie Lotnicze LOT. Na pokazach przetestowaliśmy także sprzęt fotograficzny
Sony Polska.
893 sprzedane samoloty
Łącznie zamówiono 893 nowe maszyny, to o 27 proc. mniej niż w 2017 r. kiedy na Le Bourget kupiono 1226 samolotów. W ilości potwierdzonych zamówień (tzw. firm orders) bez wielkiego zaskoczenia wygrał Airbus. Ostatecznie ranking ułożył się następująco: Airbus, Boeing, ATR, Embraer oraz Mitsubishi. Samoloty sprzedał też De Havilland Canada, który przejął program Q400 od Bombardiera i oferuje samoloty Dash 8-400. Wielkimi nieobecnymi wśród firm zbierających zamówienia był Bombardier, COMAC czy Suchoj. Ci producenci nie otrzymali ani jednego zamówienia na samoloty komercyjne.
Warto dodać, że największe zamówienia złożyły cztery firmy: grupa IAG, która kupi 228 samolotów: 200 B737 MAX oraz 14 A321XLR (plus 14 opcji), Nordic Aviation Capital, który zamówił 105 ATR-ów i 20 A220, Air Lease Corporation, która zamówiła 100 airbusów (A220, A321neo, A321XLR) oraz linia Saudia 65 samolotów z rodziny A320neo.
Nasze zestawienie producentów zostało ułożone według każdego rodzaju zamówień czyli tzw. Firm - firm orders, a także zobowiązań do zakupu (tzw. MoU lub LoI).
Airbus - 388 zamówionych samolotów
Producent z Tuluzy otrzymał zamówienia na 388 samolotów. Najpopularniejszym modelem samolotów Airbusa okazał się A321XLR, który oficjalnie został ogłoszony podczas tegorocznej imprezy. Tych maszyn zamówiono lub zobowiązano się do zakupu aż 226 sztuk. Samolot, który ma być rewolucją ekonomiczności wśród samolotów wąskokadłubowych na dalekich dystansach, cieszył się największym zainteresowaniem. Ponownie zaczęły się sprzedawać airbusy A220 i A330neo, a
Air Asia zamieniła zamówione A320neo na większe A321neo. Dużym jednak zaskoczeniem był brak zamówień na A350. Zamówienia Airbusa kształtują się następująco:
Boeing - 267 zamówionych samolotów
Boeing uplasował się na drugim miejscu wśród producentów samolotów. Mimo kryzysu amerykański producent otrzymał zamówienia i zobowiązania na 268 samolotów. Najbardziej popularnym samolotem, ku zaskoczeniu całej branży, okazał się boeing 737 MAX, a wśród samolotów szerokokadłubowych zaskoczenia B787 nie było. Boeing sprzedał też kilka samolotów cargo. Zamówienia Boeinga kształtują się następująco:
ATR - 145 zamówionych samolotów
Embraer - 78 zamówionych samolotów
Czwarte miejsce przypadło brazylijskiemu Embraerowi. Producent otrzymał zamówienia na 78 samolotów. Na targach największym zainteresowaniem cieszyły się modele nowych E-Jetów drugiej generacji E2 oraz E-Jety E175 Plus. Producent zaprezentował najnowszego E195-E2, który niebawem otrzyma certyfikację. Zamówienia Embraera kształtują się następująco:
Mitsubishi SpaceJet - 15 zamówionych samolotów
Piąte miejsce przypadło japońskiemu Mitsubishi. Producent otrzymał zamówienia na 15 samolotów. Na targach Mitsubishi zaprezentowało nową strategię i nazwę programu,
który został przemianowany z MRJ na SpaceJet. Zamówienia Mitsubishi kształtują się następująco: